dinsdag 7 februari 2012

Patatje halal

In de kantine van mijn school verkopen ze de meest uiteenlopende lekkernijen. Van tosti’s tot chinees, van pizza tot een halve meloen in een fruitshake. Het kost wat, maar dan heb je ook wat en dat is wel nodig met duizenden studenten en medewerkers. Sinds enige jaren hebben we, naast de warme maaltijdenhoek, een ‘halalcounter’ met een speciaal ingehuurde halalman. Een unicum.

Er is enorm veel gedoe geweest over dat plekje in de kantine omdat een groep studenten fel tegen zo’n halal vleesshop was en is. Het type Wakkerdier zullen we maar zeggen. Maar toch wordt het hoekje halal in de kantine getolereerd. Ook door mij, want ik haal iedere vrijdag mijn lunch in die grote kantine. Ik loop dan, zonder na te denken, de halalman voorbij om mijn wekelijks broodje kipfilet een stukje verderop te scoren. Tot ik een aantal weken terug besloot eens te observeren wat er nu besteld wordt bij die shop. Ik probeerde me tijdens het observeren meer voor te stellen van de smaak van halal vlees dan ik proef bij de turk als ik na het stappen een Turkse pizza met vlees eet. Maar terwijl mijn smaakpapillen de smaak van Turkse pizza reproduceerden, constateerde ik iets vreemds. Ik zag nauwelijks halalvlees voorbijkomen, maar voornamelijk bakjes .... patat!!

Nieuwsgierig als ik ben, besloot ik eens een patatje halal te bestellen bij de halalman. Uiteraard in de verwachting dat de patat anders zou smaken - hoewel aardappels volgens mij niet ritueel kunnen worden geslacht. Vreemd. Ik proefde niks anders dan aardappel, zout en vet. Een echte frietsmaak. Niks halaligs zoals de smaak van vlees op Turkse pizza. Gewoon oer-Hollandse namaak Belgische frieten. Toen ik ernaar vroeg bij de eerstvolgende islamitische patatbesteller, gaf hij het antwoord: ‘Waarom koop je brood bij de Hollandse bakker en niet bij de turk, als je niet eens weet of het brood bij de turk anders smaakt?’

En daar kreeg ik het antwoord op mijn patatje halal-verbazing: het gaat niet om de smaak van de patat of de wijze waarop de aardappel is geschild, maar om het feit dat we allemaal gewoontedieren zijn en de eigen kudde volgen. Hij zijn patatje halal bij de halalman, ik mijn brood bij de Hollandse bakker.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten